Av någon anledning tycker många att det är mer okej att hacka på någon som är lite för smal än överviktig.

En sak som verkligen många inte har uppmärksammats på alls samma sätt är hur otroligt vanligt det är att normalviktiga och överviktiga människor hackar på folk som är lite för smala och folk som klassas som underviktiga. Själv har jag aldrig i hela mitt liv haft ett så kallat normalt  utan jag har alltid klassats som "underviktig".  Väldigt ofta får jag kränkande kommentarer på min blogg som säger att jag är för smal, att jag borde äta, att jag har ätstörningar, Och allt jag gör för att få sådana kommentarer av folk är att lägga upp helt vanliga bilder på mig själv på min blogg. Jag skriver ingenting om mat, vikt eller utseénde utan jag är bara mig själv. En vanlig och hälsosam tjej.

Av någon anledning tycker många att det är mer okej att hacka på någon som är lite för smal än överviktig. Folk skriver överallt "jag har hellre kurvor och är lite mullig än att se ut som ett benrangel". Och att skriva den meningen är för många helt okej. Men ärligt talat, hade jag skrivit "jag är hellre lite för smal som jag är idag än att se ut som ett fetto" hade jag fått extremt många arga kommentarer om att jag var dum i huvudet och kränkande och att så kan jag ju förfan inte skriva. "Jag är stolt över mina kurvor" kan man läsa lite överallt. Hade jag skrivit "jag är stolt över mina smala ben" hade folk reagerat på ett helt annat sätt. Har ni tänkt på det?

Det är inte bara på nätet jag har fått höra detta utan jag har även i verkligheten fått så otroligt många kommentarer om hur smal jag är. Så ofta att jag helt enkelt har vant mig vid det. Ofta nöjer sig folk inte med en kommentar utan fortsätter till exempel med "du borde gå och äta något". Och just jag är en så pass stark person att jag inte kunnat bry mig mindre om deras elaka kommentarer men jag vet att det finns så många andra smala tjejer och killar som hela tiden också utsätts för detta. Min närmsta vän brukar fråga "hur känns det?" efter en sådan situation men även hon har vant sig vid att folk kommenterar min vikt och hon vet att jag inte tar illa upp, men hon frågar ändå för säkerhetsskull. För hon vet att det inte är okej av folk att göra så. Tänk om jag gått fram till en kille eller någon annan "fan vad fet du är". Hur hade det låtit? Hur hade det uppfattats?

Och utöver kommentarer som "din ryggrad syns, fan vad äckligt", "ät - du behöver det", och så vidare har det till och med gått så långt att någon till exempel tagit och känt på mina revben mot min vilja, att de gått till sina vänner och sagt "kolla" och att de vänt sig om med en äcklad blick mot mig. Av någon anledning tycker de att det är okej att göra så. Vilket det verkligen inte är. Sedan vill jag bara tillägga att det är en helt annan sak om folk frågar för att de är oroliga och bara vill kolla att man mår bra, att de bryr sig om en helt enkelt.

När en person som är lite för smal lägger upp en bild på sig själv betyder det inte att den personen hyllar ätstörningar och vill trigga folk till att gå ner i vikt. En för smal person har precis lika stor rätt att lägga upp en bild på sig själv som en normalviktig eller överviktig person har. Det handlar om att vara hälsosam, frisk och att trivas med sig själv och sin egen kropp. Varför kan vi bara inte låta bli att kommentera andras kroppar negativt. Tjocka, "normala" eller smala - vi alla är lika mycket värda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0